Commissies

Commissies

Ameezing 

Op zaterdag 1 februari 2025 vind hét Meezing-feestje van ons goei Klompengat weer plaats. Zodra de inschrijvingen weer open gaan volgt de exacte informatie. We keep you posted!

Boerenbruiloft 

De Boerenbruiloft is nieuw leven in geblazen anno 2025. 
De boerenbruiloft was een vast gegeven binnen het Klompengatse carnaval.

Een traditie die ooit begon in 1977. Het was een echt  spektakel met een gelukkig boerenpaar, grote wederzijdse families, allemaal gekleed in originele boerenfeestkleding en met paard en wagens. Een zaal vol met toeschouwers eveneens in de zondagse boerenkleding, zittend aan een Brabants ontbijt met brandewijntje. Zo was het ooit en wat is het fantastisch dat het weer terug is.

Op Carnavalszaterdag, in de ochtend gaat de bruidegom vol trots zijn bruid ophalen en in de middag rond 14.00 uur, gaat de huwelijksvoltrekking plaatsvinden op het gemeentehuisplein. Eenieder die dan nog bezwaar heeft moet het vlug laten weten want  de Kapelaan en Babs staan klaar, en nemen hun taak serieus, voor de  onechtelijke huwelijk voltrekking. Bruidspaar, wederzijdse families , pastoor, ambtenaar, veldwachter en de an mekoar proater zijn echter volop bezig om er een feestelijke happening van te maken. De dag word muzikaal ondersteund door verschillende muziekgezelschappen.

Dus Klompengatse carnavalsvierders: daar moet je bij zijn, de toegang is gratis, liefst ook in boerenoutfit.

De nieuwe commissie bestaand uit: Jan Oerlemans , Emmy van Kemenade , Clemens Van Der Eerden , Josine van Koetsveld en Toos Scheepens

Coördinator: Toos Scheepens bereikbaar via boerenbruiloft@klompengat.nl

Carnavalsdienst 

Coördinator: Reneé Ibes

Bereikbaar via commissiecarnavalsdienst@klompengat.nl

 

Efkes Opwerme 

Elk jaar vindt op de vrijdagmiddag vóór Carnaval het traditionele Efkes Opwerme plaats in Cafe d’n Ekker.

Op die vrijdagmiddag zijn alle Klompengatters en Klompengatterinnekes, die alvast warm willen draaien voor het Carnaval, vanaf 16.00 uur van harte welkom.  Om 18.11 uur wordt het carnaval traditioneel “losgeschoten” door alle Klompengatse hoogheden. Het programma bevat o.a. interviews met alle plaatselijke hoogheden en vooral veel muziek en optredens. Het wordt elk jaar drukker en drukker, kortom het is een geweldige happening. Iedereen is daarbij van harte welkom en de toegang is gratis!  

De commissie bestaat al een aantal jaren uit: Joop Spijker, Marty en Ann van der Staak en Frank Goossens.

Coördinator: Joop Spijker

Bereikbaar via commissieefkusopwerme@klompengat.nl

De Hofkapel is volgens de boeken ontstaan uit Harmonie St. Caecilia. En wel uit een ludieke actie van de harmonie om met een stel muzikanten op een platte kar geld in te zamelen voor nieuwe uniformen.

Deze ludieke en succesvolle actie was de basis voor “Hofkapel de Dors(t)vlegels”, die in 1964 officieel in de federatie is geïnstalleerd. De kapel heeft gespeeld onder leiding van Gerard Rooijackers, Kees de Meijer en Frank Vlaskamp. Sinds 2019 worden de repetities door Martien van Laarhoven in goede banen geleid. De kleding en leden van de Hofkapel zijn in de loop der jaren natuurlijk wel veranderd. In november 2023 is de Hofkapel voorzien van mooie zwarte jassen met gouden accenten, welke voorzien kunnen worden van diverse emblemen. Ook heeft menigeen zelf voor een persoonlijke touch gezorgd. In november 2024 is ook de achterzijde van de jassen verfraaid met het logo van de Hofkapel. St. Caecilia zorgt nog steeds voor een behoorlijk aandeel in de leden van de Hofkapel maar ook vanuit andere blaaskapellen wordt gezorgd voor een stabiele bezetting.

Wat in al die jaren niet is veranderd is het feit dat daar waar Prins carnaval is, wij ook zijn. Samen met de Hoogheid, zijn gevolg en de Raad van Elf  zorgen wij voor een mooie binnenkomst en luisteren de avond muzikaal op waar nodig. In de periode vanaf de lancering bezoeken we alle voorbals van de Bestse verenigingen en federatieve evenementen zoals Ameezing en de Klompengatse avond.  Het hoogtepunt zijn natuurlijk de Carnavalsdagen zelf. We beginnen op vrijdag morgen 9.00 met het scholenbezoek en eindigen gezamenlijk op dinsdagavond 24.00.

Na de zomervakantie starten we met repeteren bij onze vaste repetitielocatie De Bonte Koe. Meestal op de maandagavond onder leiding van Martien en tussendoor 1x per maand op de dinsdagavond om alle muziek door te blijven spelen. We proberen elk jaar ons repertoire deels te vernieuwen en proberen een goede mix te vinden tussen lekkere feestmuziek, wat echte carnvalskrakers en een lekkere meedeiner of meezinger!

Na de carnaval nemen we even een lekkere pauze maar proberen voor de zomer nog enkele keren samen te komen ter voorbereiding op het inmiddels ook traditionele terrasconcert bij De Bonte Koe.

Enthousiast geworden over de Hofkapel en denk je: dat wil ik ook? Neem gerust contact met ons op of spreek ons aan tijdens een van onze optredens en dan kunnen we kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Coördinator: Cindy van de Biggelaar- Dogge.
Bereikbaar via commissiehofkapel@klompengat.nl

Coördinator: Antoine Arens.

Bereikbaar via commissieinsigneverkoop@klompengat.nl 

Coördinator: Priscilla Melis.

Bereikbaar via jeugdcommissie@klompengat.nl

De Klompengatse Avond is ontstaan uit twee evenementen, voorheen de Prinsenzittingen en de Tonpraot-avonden. Door deze twee samen te voegen staan wij garant voor een avond vol gezelligheid, leut en top-amusement.

Meer informatie over de kaartverkoop en de programmering van het cabaret, tonpraters en muzikale intermezzo’s volgt als de Klompengatse Avond nadert.

Coördinator: Jeroen Maes. Bereikbaar via commissieklompengatseavond@klompengat.nl

Coördinator: Carla Verweij.

Bereikbaar via commissieziekenbezoek@klompengat.nl

Coördinator: Antoine Arens.

Bereikbaar via commissieonderscheidingen@klompengat.nl 

D’n Optocht

Het mooiste en grootste evenement tijdens carnaval in ons goei Klompengat is de optocht. Deze trekt op carnavalszondag door de straten en brengt daarmee muziek, theater en vermaak voor alle inwoners van Best. Dit laagdrempelige en vrij toegankelijke evenement wordt georganiseerd door de Optochtcommissie van de Stichting Karnavalsfederatie Best. Deze commissie bestaat uit Frank Goossens, Marijke Vermeulen en Dyonne Wilting (aanspreekpunt). De commissie is te bereiken via optocht@klompengat.nl

Traditiegetrouw start de optocht om 13.11u vanaf het Wilhelminaplein en begeeft zich via de Koningin Julianaweg, Michiel de Ruyterstraat, Koningin Emmalaan, Prins Bernhardlaan, de Oirschotseweg en de Hoofdstraat naar het Dorpsplein in het centrum van Best. Langs de route is het altijd goed toeven en word je verwend met alle mooie ideeën, die de wagenbouwers, loopgroepen en individuele deelnemers bedacht en gemaakt hebben.

Enkele jaren geleden is er door noeste arbeid van een aantal vrijwilligers een prachtige bouwloods verrezen op de Eindhovenseweg-Zuid. Daar bouwen zowel wagenbouwers als loopgroepen bijna het hele jaar door aan hun creaties. Voor nieuwe deelnemers kan in overleg plaats gemaakt worden in de loods. We hopen vooral ook op jeugdige deelnemers, die het leuk vinden om aan de slag te gaan. Je bouwt zelfstandig te midden van andere deelnemers. Er zijn altijd ervaren bouwers in de loods aanwezig om jullie een handje te helpen. Om aan te melden voor een plekje in de loods kun je een mailtje sturen naar bouwloods@klompengat.nl

Voor het inschrijven als deelnemer aan de optocht organiseren we elk jaar het Bouwersbal op de zondag vóór carnaval vanaf 14.11u bij Café d’n Ekker in Best. In 2025 zal dit plaatsvinden op zondag 23 februari. Het Bouwersbal wordt geopend door de Prins(es) en Jeugdprins(es) en aan het einde van de middag maakt de optochtcommissie de volgorde van de optocht bekend. Ook worden dan de nummerbordjes uitgedeeld. De inschrijfkosten vindt u in het reglement. Individuele deelnemers en duo’s kunnen zich ook nog op de dag van de optocht op het Wilhelminaplein inschrijven. Dit kan bij de optochtcommissie tussen 12u en 12.30u tegen contante betaling van 5 euro.

Op deze website kun je het actuele optochtreglement lezen. Hierin staat onder andere de diverse categorieën om deel te nemen, de bouwvoorschriften, de veiligheidseisen en de route. Daarnaast vind je er een declaratieformulier voor deelnemers, waarmee een subsidie aangevraagd kan worden voor de materiaalkosten. Dit is ingesteld om de kwaliteit van de optocht te verbeteren en/of waarborgen.

Declaratieformulier 2025

Reglement optocht 2025

 

Al meer dan 50 jaar een traditie in ons goei Klompengat!

Dé loterij waarbij de hoofdprijs een geldbedrag ter waarde van een pony is. De tweede prijswinnaar krijgt een geldbedrag ter waarde van een varken. Verder zijn er nog veel andere waardevolle prijzen te winnen.

De start van de verkoop van de loten is na de Prinslancering. De ponyloten zijn digitaal te bestellen via de website van ons goei Klompengat.

Traditiegetrouw wordt het eerste gedrukte ponylot verkocht aan de Burgemeester of een lid van het college van Burgemeester en Wethouders. Dat lot wordt verkocht tijdens de Klompengatse avond.

De trekking van de loterij vindt plaats op carnavalsmaandag in café d’n Ekker.

Coördinator: Thijs Oerlemans. Bereikbaar via ponyloterij@klompengat.nl.

Commissieleden: Jeroen Loohuis, Bart Swinkels en Luuk Jansen

Coördinator: Luuk Jansen

Bereikbaar via commissieprinslancering@klompengat.nl

Coördinator: Wilma Aerts.

Bereikbaar via commissiesponsoring@klompengat.nl

Carnaval vieren we samen, en jouw steun maakt het verschil! Door je in te schrijven als Klompengatse Steunpilaar laat je zien dat je carnaval en de organisatie daarachter een warm hart toedraagt.

Als Steunpilaar help je mee om fantastische activiteiten mogelijk te maken voor senioren, jeugd, mindervaliden en langdurig zieken binnen ons goei Klompengat.

Wat krijg je ervoor terug?
Je ontvangt elk jaar een jaarplaatje waarmee je “Steunpilaar Groeimedaille” nog groter wordt. Dit laat zien dat je de Stichting Karnavalsfederatie Best ondersteunt. 

KLIK HIER OM STEUNPILAAR TE WORDEN OF VOOR MEER INFORMATIE

Coördinator:Bart Swinkels.

Bereikbaar via commissietechnischezaken@klompengat.nl